FLOW in de PLANNING

Elk besluit, elke activiteit in een project heeft een tijdscomponent. Wij zijn in staat die factor tijd op een aansprekende en intuïtieve te beheersen zodat mensen eigenaarschap krijgen en samenwerking wordt gestimuleerd. Dit geeft flow in je project, de planning als verdienmodel.

Bouwen is samenwerken en wij geloven dat planning de olie voor optimale samenwerking is.

7Scope heeft hiervoor op basis van jaren ervaring het Flow-planningsproces ontwikkeld. Flow staat voor beweging, flexibiliteit en het ontwikkelen van flow in het team.

Kernbegrippen daarin zijn snelheid, inzicht en bovenal eigenaarschap.

Onze visie in het kort

Het opstellen van de planning is belangrijk en krijgt naar onze ervaring vaak voldoende aandacht. Projectsucces is echter evenzeer afhankelijk van een goed beheersproces. Het opstellen gebeurt bij de start, beheersen is de gehele duur van het project van belang. 

Het optreden van risico’s kunnen we niet voorspellen, maar één ding weten we zeker, binnen elk project zullen vele risico’s optreden.

In het Flow-planningsproces worden wij door optredende risico’s -verstoringen dus- niet verrast maar hebben we een proces ingericht dat elke verstoring: analyseert -wat is het probleem-, mitigeert -wat is de oplossing- en adresseert -wie lost het op-. De planning als actief stuurmiddel.

De planning verandert continu, de planning van morgen is dus anders dan de planning van vandaag. Projecten kunnen alleen beheerst worden met een goed werkend planningsproces, een robuuste planning is een illusie, een robuust planningsproces is de oplossing. Met het FLOW-planningsproces kunt u ook uw project beheerst krijgen!

Door gestructureerd voortgang te verwerken, de analyse daaruit op het juiste niveau te bespreken en beheersmaatregelen te nemen kan elk project worden beheerst.

In het Flow-planningsproces is de planning is geen rapportagemiddel maar het directe stuur op het werk.

Frank Sipkes – ontwikkelaar Flow-planning

Flow-planning in 3 stappen:

Stap 1 - de Taal

Om snel te kunnen werken moeten we elkaars “taal” kennen. Wat verstaan we onder een Baseline, een DeadlineCurrent Schedule en TotalFloat, welke Levels zijn er, wat vertelt de TotalFloat ons.  Hoe moeten de verschillende rapportagemiddelen zoals een Delta Chart en Voortgangs Analyse Planning gelezen worden en wat houdt het coördinerend planningsoverleg in.

Stap 2: de structuur

Output is leading, de output bepaalt dus “The Way of Working”. Voor het mobiliseren van eigenaarschap zijn de teams volledig vrij hun eigen planning te bepalen. Door te werken met vaste mijlpalen worden de clashes tussen “de waarheid nu” (de huidige planning) en “de waarheid straks” (de mijlpalen) in beeld gebracht. De planning is van de teams, de mijlpalen zijn van het kernteam.

Stap 3 - het proces

Niemand kan in de toekomst kijken, je kunt een planning alleen beheersen door continu bij te sturen. Om de richting te kunnen bepalen waarin moet worden bijgestuurd moet je weten waar nu je staat, met andere woorden alle voortgang en al het voortschrijdende inzicht moet juist verwerkt zijn. In het Flow-planningsproces is het proces van meten-analyseren-bijsturen een essentieel onderdeel van de projectbeheersing.

Aan het einde van de periode, voor de meeste projecten werkt een interval van 2-weken goed, geven de “eigenaren” van verschillende activiteiten de voortgang op. De dag erop maakt de planner de analyse en verwerkt dat in een AnalysePlanning, een uitsnede van de planning waarin alléén gefocust wordt op de planningspaden met een “uitdaging”. Door slim te filteren en expliciet de maatgevende relaties in beeld te brengen krijgen de teams inzicht in de verstoringen en kunnen snel beslissen over de benodigde beheersmaatregelen.

Resultaat is dat zeer snel, direct aan het begin van de nieuwe periode, alle acties én hun eigenaren bekend zijn!

Door op het juiste niveau overleg te voeren komt men samen tot oplossingen, voortdurend met respect voor ieders belangen.

Snelheid, inzicht en eigenaarschap, daar draait het dus om en waar gewone beheersmaatregelen niet afdoende zijn, moet geoptimaliseerd worden.

Dat kan door middel van Lean en/of door middel het in teamverband optimaliseren van de faseringsplannen. Door gebruik te maken van 2 netwerken kan het opzetten van de planning gelijk lopen met het beheersen en zonodig optimaliseren van de planning.

Gevolg is dat een planning dus niet “af” hoeft te zijn om te kunnen starten met beheersen en dat beheersen en optimaliseren gelijktijdig kunnen plaats vinden. Ook dit levert een aanzienlijke tijdswinst op.

Meer weten?

Wij passen deze methodiek toe in al onze werkzaamheden.

Maar we delen ook graag deze kennis. Neem gerust contact op om de mogelijkheden te verkennen!